heilige_maria_moeder_van_god  (Dutch)

Startpagina   JW artikelen   LDS Series   katholieke   SDA   Contact   Donatie Pagina

 

 

Heilige Maria, Moeder van God?

Rich Kelsey

Paus Benedictus

 

Opmerking: Vertaald met behulp van Google Translator, kijk dan op de citaten met de Engels versie; als je zou zorg te helpen verbeteren van de vertaling, stuur dan een e-mail globalevangelism@msn.com - Aandacht Rich Kelsey.

 

Katholieken vereren Maria als:

● "Koningin van het universum" [1]

● "centrum van de hele wereld" [2]

● "groter is dan de vele ogen cherubijnen en de zes-gevleugelde serafijnen" [3]

 

en beweren dat,

 

● "Hemel en aarde zijn gevuld met de heiligheid van het ... [haar] glorie." [4]

 

St. Ildephonsus van Toledo geëerd Maria met deze begroeting:

 

"O, mijn Lady, mijn Sovereign, U die heersen over mij, Moeder van mijn Heer." [5]

 

Katholieke Sint Bernard zei:

 

"Want, verlangend het hele menselijke ras te redden, Hij [God] heeft gelegd de volledige prijs van de verlossing in de handen van Maria, haar te laten afzien van het op haar plezier." [6]

 

Nergens in de Bijbel staat dat God macht gaf Maria aan verlossing afzien bij haar plezier? Over dit onderwerp zei Jezus:

 

"... Alle macht in hemel en op aarde is aan mij gegeven." (Matth. 28:18)

 

Katholieke leiders te behouden:

 

"God verheven haar [Maria] boven alle andere schepselen, en Christus kroonde haar Koningin van hemel en aarde." (Paus Benedictus XVI, Catholic World News, CatholicCulture.org, 27 november 2006) [7]

 

Nogmaals, kan deze leer niet gevonden worden in de Schrift.

 

St. Germanus zei,

 

"Wees gekroond, Lady, want het is logisch dat je in een verheven plaats moet zitten, omdat je bent een koningin en glorieuze bovenal koningen." [8]

 

De Bijbel zegt dat Jezus is de,

 

"Koning der koningen." [9]

 

Men kan niet van twee manieren: ofwel Jezus is de "Koning der koningen" of is hij niet!

 

Paus Pius XII zei,

 

"De theologen van de kerk, die hun onderwijs uit deze en bijna ontelbare andere getuigenissen overgeleverd lang geleden, hebben de meest Heilige Maagd de koningin van alle schepselen, de Koningin van de wereld, en de Almachtige genoemd." [10]

 

Het is interessant dat paus Pius XII wees op

 

"Getuigenissen overgeleverd lang geleden"

 

om gewicht te geven aan de katholieke dogma. Maar wat als deze getuigenissen werden gevormd door mannen die waren doordrenkt van de heidense concepten van het oude Rome?

 

"St. Andrew van Kreta zei,

 

"[Maria] ... de Koningin van het gehele menselijke ras ... is verheven boven alles te redden alleen God zelf." [11]

 

Maar de Bijbel beweert dat,

 

"... God alles onder zijn [Christus '] voeten geplaatst en benoemde hem als hoofd boven alles voor de kerk" (Efeziërs 1:22).

 

Niet Mary! [12]

 

De kans dat iemand alleen al het lezen van de bijbel zou uiteindelijk de ontwikkeling van deze Marian doctrines zijn zeer slank. In werkelijkheid is de leer van een hoog verheven Mary kwamen uit:

 

● Kerk raadsvergaderingen [13]

● Ex cathedra onderwijs [14]

● Accepted tradities [15]

● Figuratief analogieën [16]

● Interpretaties van symbolische geschriften [17]

 

Evenals,

 

● Mariaverschijningen [18]

 

Meer Extra-Bijbelse Dogma:

 

Katholieken beweren dat Maria werd bedacht en

 

"Bewaarde vrijgesteld van alle smet van de erfzonde." [19]

 

Deze leer wordt de Onbevlekte Ontvangenis; het is echter niet gevonden in de Schrift.

 

Katholieke beweren ook dat Maria leefde een

 

"Perfect leven zonder zonde." [20]

 

Als Mary werd geboren zonder enige smet van de erfzonde, en dan leefde een leven zonder zonde is, waarom staat geschreven in de Schrift:

 

"En Maria zei: 'Mijn ziel verheerlijkt de Heer en mijn geest verheugt zich in God, mijn redder.'" (Lucas 1: 46-47)

 

Blijkbaar Mary had een redder, want ze had het zelfde probleem iedereen in de wereld heeft - zonde. Over dit onderwerp de Bijbel dossiers:

 

● "... Er is niemand rechtvaardig, ook niet één" (Romeinen 3:10)

● "Want allen hebben gezondigd en derven de heerlijkheid Gods" (Romeinen 3:23)

 

In het boek Openbaring, werd gezocht naar iemand die waardig om de zegels te verbreken en open een scroll was; de enige persoon die waardig bevonden in alle van hemel en aarde was Jezus Christus. Niemand anders was waardig de boekrol te openen of zelfs kijken erin; dit ongetwijfeld zou omvatten Maria. [21] Volgens de Schrift, Jezus is de enige persoon die het gemaakt door het leven zonder zonde. [22]

 

Katholieken ook aandringen dat Maria,

 

"... na de loop van haar aardse leven voltooid, werd uitgegaan van lichaam en ziel in de hemelse heerlijkheid."

 

Deze leer wordt de "Hemelvaart" [24] van Maria. Toch zijn er geen [25] Bijbelgedeeltes deze leer ondersteunen.

 

"De vroegst bekende literaire verwijzing naar de Hemelvaart wordt gevonden in de Griekse werk van De Obitu S. Dominae" [26] - en dat is een late gedateerd (zesde eeuw) valse evangelie zogenaamd geschreven door de opgestane apostel Johannes. Echter, het ontbreken van een schriftuurlijk bewijs kon niet verhinderen dat Maria's lichamelijke tenhemelopneming van steeds dogma's. [27]

 

Op 1 november 1950, paus Pius XII uitgeroepen:

 

"Het is verboden om iemand om dit te veranderen, onze verklaring ... of door huiduitslag poging, te verzetten en tegen het. Indien iemand moet aannemen om een dergelijke poging te maken, laat hem weten dat hij zal de wraak van de Almachtige God en van de Heilige Apostelen Peter en Paul. "[28]

 

Men kan zich afvragen waarom een ​​recente paus mensen zouden dreigen met,

 

"De toorn van de Almachtige God,"

 

voor verzet tegen zijn proclamatie over een onderwerp dat geen basis in de Schrift heeft?

 

Mary - Heerser van All?

 

Katholieken beweren dat,

 

"... De soevereine Koning [Jezus] heeft op een bepaalde manier gecommuniceerd naar haar [Maria] zijn regerende macht." [29]

 

De woorden,

 

"In zekere zin"

 

geven aan dat de katholieke leiders vond geen duidelijk bewijs [30] voor dit mariale dogma.

 

Conclusie:

 

Uit het boek Handelingen, die registreert wat Christus 'apostelen zei en deed, helemaal door tot het einde van de Bijbel, wordt Maria's naam een ​​keer genoemd:

 

"Ze zijn allemaal met elkaar verbonden voortdurend in gebed, samen met de vrouwen en Maria, de moeder van Jezus, en met zijn broers." (Handelingen 1:14)

Vergelijk dit met:

 

"Over het algemeen zijn er beduidend meer titels, feesten en venerative Marian praktijken onder rooms-katholieken dan elke andere christelijke tradities." (Encyclopedie van het katholicisme door Frank K. Flinn, J. Gordon Melton, pp 443-444)

 

Om het nog erger te maken, katholieke geleerden toegeven:

 

"Tegen het einde van de vierde eeuw, de naam Mary wordt vrij frequent onder christenen ..." (Katholieke Encyclopedie, De Heilige Maagd Maria, newadvent.org)

 

Het was pas toen het christendom werd de staatsgodsdienst [31] van Rome, dat de naam Maria veelvuldig wordt gebruikt. Uiteraard, toen Rome kreeg de controle over het christendom, het Evangelie van Christus werd veranderd Misschien wel het meest verontrustende Marian leer van alles is de vermeende rol die ze speelt in de menselijke verlossing.:

 

"Geen zondaar in de wereld is dan de hoop op verlossing; niemand is zo vervloekt dat hij geen vergiffenis kan krijgen als hij roept Maria. Het is noodzakelijk om in een staat van heiligmakende genade om gered te worden, maar het is niet nodig om in een staat van genade te roepen op Mary. Als zij was de vertegenwoordiger van de zondige mensheid, die toestemming voor de Verlossing gaf, dus ze is nog steeds de vertegenwoordiger van de mensen die nog niet in een staat van vriendschap met God ... Deze rol Mary speelt. "(Call Upon Mary, aartsbisschop Fulton J. Sheen).

 

Met dien verstande dat zondaars vergiffenis kan verkrijgen door te bellen op Mary, ontbreekt niet alleen geen Schriftuurlijke basis; wat wordt opgenomen in de Bijbel spreekt duidelijk: De apostel Peter, het spreken van Jezus Christus, zei:

"En iedereen die roept de naam van de Heer zal gered worden." (Handelingen 2:21)

Peter ging verder met te zeggen,


"En de behoudenis is in niemand anders, want er is geen andere Naam onder de hemel aan de mensen gegeven, waardoor wij moeten behouden worden." (Handelingen 4:12)

Mary's naam werd niet door Peter genoemd. Maar toch, als er nog enige twijfel over welke naam moet worden opgeroepen, misschien de volgende teksten zal de zaak op te lossen:

"[Er is] één Middelaar tussen God en mensen, de mens Christus Jezus" (I Timotheüs 2: 5)


"En wat je ook doet, zowel in woord of werk, doet het alles in de naam van de Heere Jezus, dankende God en de Vader door Hem. (Kolossenzen 3:17)

 

 

Voor meer informatie:

 

De opkomst van Catholicsim     ■ Perspectief Op Trinitarische Voorwaarden     ■ Christian Artikelen

 

 

 


 

 

Eindnoten:


[1] IDENTEM PIUMQUE ANIMUM
fragmenten uit (Op de Rozenkrans) door paus Leo XIII

Rozenkrans "... De vorm van gebed We verwijzen naar heeft de speciale naam van de verkregen", "alsof het vertegenwoordigd door zijn opstelling de zoetheid van rozen en de charme van een krans. Dit is het meest passend voor een methode voor het vereren van de Maagd, die wordt terecht de Mystieke Roos van het Paradijs, en die, als koningin van het heelal, schijnt daarin met een kroon van sterren. ... "(Encycliek van Paus Leo XIII afgekondigd op 20 september 1896)

 

[2] (Ethiopisch Missaal -. Missale aethiopicum, Anaphora Dominae nostrae Mariae, Matris Dei, geciteerd in Ad Caeli Reginam, Zijne Heiligheid Paus Pius XII, Encycliek over de verkondiging van het van Maria Koningin, afgekondigd 11 oktober 1954)

 

[3] Ibid

 

[4] Ibid

 

[5] (S. Germanus, In Praesentationem Ssmae Deiparae, 1: PG XCVIII, 303 A., geciteerd in Ad Caeli Reginam, Zijne Heiligheid Paus Pius XII, Encycliek over de verkondiging van het van Maria Koningin, afgekondigd 11 oktober 1954)

 

[6] (St. Bernard, in de heerlijkheden van MARY, hoofdstuk 3, deel 2, door St. Alphonsus Liguori geciteerd, Paters Redemptoristen, 1931)

 

[7] "zal het koninkrijk van Christus volledig gerealiseerd worden op aarde, de paus zei, 'na alle vijanden - en in laatste instantie, de dood - zijn verslagen.' Tot dan, moedigde hij de gelovigen om 'vrij de waarheid van Gods liefde te aanvaarden.' De prefect voorbeeld van die aanvaarding, hij heeft opgemerkt, is de Maagd Maria. Haar bescheiden en onvoorwaardelijke aanvaarding van Gods wil in haar leven, de paus is opgemerkt, was de reden dat 'God verheven haar over alle andere schepselen, en Christus kroonde haar Koningin van hemel en aarde.' '(Catholic World News, CatholicCulture.org, 27 november 2006)

 

[8] (S. Germanus, In Praesentationem Ssmae Deiparae, 1: PG XCVIII, 303 A.)

 

[9] "Op zijn kleed en op zijn dij heeft hij deze naam geschreven:. Koning der koningen en Here der heren" (Openbaring 19:16, NBG)

 

[10] (Ad Caeli Reginam, Zijne Heiligheid Paus Pius XII, Encycliek over de verkondiging van het van Maria Koningin, afgekondigd 11 oktober 1954)

 

[11] (Geciteerd in, Ad Caeli Reginam, Zijne Heiligheid Paus Pius XII, Encycliek over de verkondiging van het van Maria Koningin, afgekondigd 11 oktober 1954 - Id, Homilia III in Dormitionem Ssmae Deiparae:. PG XCVII, 1099 A.)

 

[12] [Christus] "... ver boven alle overheid en macht, macht en heerschappij en elke titel die gegeven kan worden, niet alleen in de huidige tijd, maar ook in de ene om te komen." (Ef 1:21)

 

[13] "Raden zijn wettelijk bijeengeroepen vergaderingen van kerkelijke hoogwaardigheidsbekleders en theologische experts voor het doel van het bespreken en om zaken te regelen van de kerkleer en discipline." (Algemene Raad, Katholieke Encyclopedie, newadvent.org)

 

[14] "... onfeilbaarheid wordt niet toegeschreven aan elke leerstellige daad van de paus, maar alleen om zijn ex cathedra onderwijs ... Het moet duidelijk zijn dat hij spreekt als geestelijk hoofd van de universele Kerk. Dan is het alleen wanneer, in die hoedanigheid geeft hij enkele doctrine van het geloof of de goede zeden, dat hij onfeilbaar is ... Verder moet voldoende duidelijk dat hij van plan is aan te leren met al de volheid en de finaliteit van zijn opperste apostolisch gezag, in andere zijn woorden die hij wil een bepaald punt van de leer te bepalen in een absoluut definitief en onherroepelijk weg, of om het in technische zin te definiëren ... pauselijke onfeilbaarheid is een persoonlijke en incommunicable charisma, [goede gave] die niet wordt gedeeld door een pauselijk tribunaal. " (Onfeilbaarheid - pauselijke onfeilbaarheid, Katholieke Encyclopedie, newadvent.org)

 

[15] "Het woord traditie (Grieks paradosis) in de kerkelijke betekenis, dat is de enige waarin het hier wordt gebruikt, verwijst soms naar het ding (leer, rekening, of aangepaste) overgedragen van de ene generatie naar de andere; soms aan het orgel of de wijze van de transmissie (kerigma ekklisiastikon, predicatio ecclesiastica) ... [Traditie is] ... een bepaalde doctrine of instelling [dat] is niet direct afhankelijk van de Heilige Schrift als de bron, maar alleen op de mondelinge leer van Christus of de apostelen. Tenslotte met betrekking tot het orgaan van de traditie moet een officieel orgaan, een magisterium, of leergezag zijn. "(Traditie en Living leergezag, Katholieke Encyclopedie, newadvent.org)

 

[16] "Is ze niet een regenboog in de wolken bereiken op weg naar God, de belofte van een verbond van vrede?" (Ad Caeli Reginam, Zijne Heiligheid Paus Pius XII, Encycliek over de verkondiging van het van Maria Koningin, afgekondigd 11 oktober 1954)

 

[17] "In de Openbaring (12: 1-16) komt een passage singulier toepassing op Onze Heilige Moeder: ... Door haar onuitsprekelijke privileges, Mary kan heel goed worden omschreven als 'bekleed met de zon, en de maan was onder haar voeten, en op haar hoofd een kroon van twaalf sterren ". Het is waar dat de commentatoren het algemeen begrijpen de hele passage als het toepassen letterlijk aan de Kerk, en dat een deel van de verzen is beter geschikt voor de Kerk dan aan Maria. Maar het moet wel in het achterhoofd dat Maria is zowel een cijfer van de kerk, en de meest prominente lid worden gehouden. Wat gezegd van de kerk, is op zijn eigen manier ware van Maria "(De Heilige Maagd Maria, Katholieke Encyclopedie, newadvent.org)

 

[18] "De Maagd Maria zelf gewenst deze band. 'Wat de Paus gedefinieerd in Rome door zijn onfeilbare leergezag, de Onbevlekte Maagd en Moeder van God, gezegend onder alle vrouwen, wilde bevestigen door haar eigen woorden, zo lijkt het, toen kort daarna manifesteerde ze zich door een bekende verschijning in de grot van Massabielle. . . ' Zeker het onfeilbare woord van de Paus, de gezaghebbende vertolker van de geopenbaarde waarheid, had geen hemelse bevestiging dat het door de gelovigen zou worden aanvaard. Maar met welke emotie en dankbaarheid deed de christelijke mensen en hun voorgangers te ontvangen uit de mond van Bernadette dit antwoord dat kwam uit de hemel: 'Ik ben de Onbevlekte Ontvangenis' ... Binnenkort de illustere paus die, net als zijn voorgangers, was de verjaardag van de verschijningen door het sturen van een legaat vereerd, besloten om het Jubileum van de Verlossing te sluiten bij de Grot van Massabielle, waar, in zijn eigen woorden, 'de Onbevlekte Maagd Maria verscheen meerdere malen tot de zalige Bernadette Soubirous, en, in haar vriendelijkheid, spoorde alle mensen om boete te doen op de plaats van deze wonderbaarlijke verschijningen, een plek die ze heeft overladen met genaden en wonderen. ' Waarlijk, Pius XI gesloten, is dit heiligdom 'nu terecht beschouwd als een van de belangrijkste Maria-heiligdommen in de wereld.' '(Le Pelerinage de Lourdes, Katholieke Encyclopedie, newadvent.org)


[19] "In de Grondwet Ineffabilis Deus van 8 december 1854, Pius IX uitgesproken en bepaald dat de Heilige Maagd Maria 'in eerste instantie van haar ontvangenis door een bijzondere voorrecht en genade door God verleend, met het oog op de verdiensten van Jezus Christus, de Redder van de mensheid, werd vrijgesteld behouden van alle smet van de erfzonde. '' (Onbevlekte Ontvangenis, Katholieke Encyclopedie, newadvent.org)

 

[20] All-heilige - Mary, "de All-heilige," leefde een perfect leven zonder zonde. (Catechismus 411, 493)

 

[21]
Rev 5: 1 En ik zag in de rechterhand van Hem die op de troon zat een scroll met het schrijven aan beide zijden en verzegeld met zeven zegels.

Rev 5: 2 En ik zag een machtige engel, uitroepende met een grote stem, "Wie is waardig de zegels te verbreken en de boekrol te openen"

Rev 5: 3 Maar niemand in de hemel of op aarde of onder de aarde kon de boekrol openen of zelfs kijken erin.

Rev 5: 4 Ik huilde en huilde omdat niemand werd gevonden die waardig de boekrol te openen of zoeken binnen was.

Rev 5: 5 En een van de ouderlingen zeide tot mij: "Ween niet! Zie, de Leeuw uit de stam van Juda, de wortel Davids, heeft gezegevierd. . Hij is in staat om de boekrol en haar zeven zegels te openen "(Openbaring 5: 1-5)

 

[22]
"Want wij hebben geen hogepriester, die niet kan medelijden hebben met onze zwakheden, maar we hebben iemand die in de verleiding gekomen is in alle opzichten, net als wij, maar zonder zonde was." (Hebreeën 4:15)

"Hij [Christus] begaan geen zonde, en geen bedrog werd gevonden in zijn mond." (1 Peter 2:22)

 

[23] "We spreken, verklaren en definiëren om een ​​goddelijk geopenbaarde dogma: dat de Onbevlekte Moeder van God, de steeds maagd Maria, die de loop van haar aardse leven voltooid, werd uitgegaan van lichaam en ziel in de hemelse heerlijkheid" ( Apostolische Constitutie Munificentissimus Deus, no 44)

 

[24] "En God heeft gewild dat de Heilige Maagd Maria ... door een geheel unieke voorrecht, volledig overwon de zonde van haar Onbevlekte Ontvangenis, met als gevolg dat ze onderworpen aan de wet van de resterende in de corruptie van het graf was niet, en ze hoefde niet te wachten tot het einde der tijden voor de verlossing van haar lichaam. Dus, als het plechtig werd afgekondigd dat Maria, de Maagd en Moeder van God, was vanaf het begin vrij van de smet van de erfzonde, de hoofden van de gelovigen werden gevuld met een sterkere hoop dat de dag snel zou kunnen komen dat het dogma van lichamelijke Hemelvaart van de Maagd Maria in de hemel zou ook worden gedefinieerd door opperste leergezag van de Kerk. (0,5 -.6 Apostolische Constitutie van Paus Pius XII Munificentissimus Deus DEFINITIE het dogma van de ASSUMPTION 1 november 1950)

 

[25] Clement is mute over de Hemelvaart, dus is Ignatius, Polycarpus, Barnabas, Papias en Justinus Martyr. Van 70 AD tot 403 AD is er niet één woord over wat er met Maria na haar dood. De stilte wordt verbroken door Epiphanius (AD 315-403), maar hij breekt de stilte alleen maar om ons te informeren dat de Schrift zwijgt over hoe Maria doorgegeven van deze wereld. Hij schrijft: "Of de heilige maagd gestorven en begraven;. Dan haar in slaap te vallen was met eer, haar dood kuise, haar kroon die van maagdelijkheid Of ze vermoord werd, zoals er geschreven staat; 'En je eigen ziel ook een zwaard zal "; dan is haar glorie is een van de martelaren en haar heilige lichaam temidden zegeningen, ze door wie het licht steeg over de hele wereld of zij in leven bleef, want niets is onmogelijk met God en hij kan doen wat hij wil;. voor haar einde niemand weet "(Theotokos, blz. 117).

 

[26] "De vroegst bekende literaire verwijzing naar de Hemelvaart is te vinden in de [zesde eeuw] Griekse werk van De Obitu S. Dominae. Katholieke geloof, echter, is altijd afgeleid van onze kennis van het mysterie van de apostolische traditie. (Het feest van de Hemelvaart, Katholieke Encyclopedie, newadvent.org / Catholic Encyclopedia, Vol. 2, blz. 6)

[27] "... het is in ons eigen leeftijd, dat het voorrecht van de lichamelijke Tenhemelopneming van Maria, de Maagd en Moeder van God, heeft zeker straalde duidelijker. Dat voorrecht heeft weer scheen in nieuwe uitstraling sinds onze voorganger van onsterfelijke geheugen, Pius IX, plechtig afgekondigd het dogma van de liefhebbende moeder van Gods Onbevlekte Ontvangenis. "(Apostolische Constitutie van Paus Pius XII Munificentissimus Deus DEFINITIE het dogma van de ASSUMPTION november 1, 1950)

[28] "45. Dus als iemand, die God verhoede, moet moedwillig durven te ontkennen of te bellen in twijfel dat die we hebben gedefinieerd, laat hem weten dat hij volledig weg van het goddelijke en katholieke geloof is gevallen. 46. ​​Om te voorkomen dat deze, onze definitie van de lichamelijke Hemelvaart van de Maagd Maria in de hemel kan worden om de aandacht van de universele Kerk gebracht, we verlangen dat deze, onze apostolische brief moet staan ​​voor eeuwige herinnering ... 47. Het is verboden elke mens op deze, onze verklaring, uitspraak, en definitie veranderen of door huiduitslag poging, zich te verzetten tegen en tegen het. Indien iemand moet aannemen om een ​​dergelijke poging te maken, laat hem weten dat hij zal de wraak van de Almachtige God en van de Heilige Apostelen Peter en Paul. 48. Gegeven te Rome, bij St. Peter, in het jaar van de grote jubileum, 1950, op de eerste dag van de maand november, op het feest van Allerheiligen, in het twaalfde jaar van ons pontificaat. "(Artikelen 45 -48, Apostolische Constitutie van Paus Pius XII Munificentissimus Deus DEFINITIE het dogma van de ASSUMPTION 1 november 1950)

[29] (Ad Caeli Reginam, Zijne Heiligheid Paus Pius XII)

[30] "Uit deze overwegingen, het bewijs ontwikkelt op deze lijnen: als Maria, bij het nemen van een actieve rol in het werk van de verlossing, was, door Gods ontwerp, verbonden met Jezus Christus, de bron van het heil zelf, op een manier die vergelijkbaar is om op die waarin Eva werd geassocieerd met Adam, de bron van de dood, zodat het kan worden gesteld dat het werk van onze verlossing werd bereikt door een soort 'recapitulatie,' '(# 38. Ad Caeli Reginam, Zijne Heiligheid Paus Pius XII, Encycliek over de verkondiging van het van Maria Koningin, afgekondigd 11 oktober 1954)  

[31] "Toen de Romeinse keizer Constantijn I bekeerd tot het christendom in de 4e eeuw, lanceerde hij het tijdperk van de christelijke hegemonie. Ondanks een kortstondige poging van keizer Julianus te doen herleven en het behoud van traditionele en hellenistische religie en aan de speciale status van het jodendom in 391 bevestigen, onder Theodosius I het christendom werd de officiële religie van Rome staat, met uitsluiting van alle anderen. Pleidooien voor religieuze tolerantie van traditionalisten zoals de senator Symmachus (d. 402) werden afgewezen, en christelijke monotheïsme werd een kenmerk van Imperial overheersing. Andere religies werden geleidelijk omgevormd, geabsorbeerd of streng onderdrukt. Veel vormen van traditionele religieuze praktijk, vooral festivals en games (Ludi), die kunnen worden gezien van theologische implicaties, behielden hun vitaliteit door de 4e en 5e eeuw. Religieuze hiërarchie van Rome en de vele aspecten van de rituele beïnvloed christelijke vormen, en vele pre-christelijke overtuigingen en praktijken overleefde in de christelijke feesten en lokale tradities. "(Wikipedia, Romeinse religie)

 

hash-tag # Heilige Maria Moeder van God, katholieke kerk, valse religie